چگونه از بریس خود مراقبت کنیم   
یکی از نکاتی که معمولا" درخدمات توانبخشی به ویژه وسایل توانبخشی نادیده گرفته می شود امو زش همراه باارائه خدمات می باشد لذا در چند هفته گذشته تلاش نمودیم باکمک همکارانم در زمینه ارتزها وپروتزها بروشورهای اموزشی تهیه کنیم ودر اختیار دوستانی که از این وسایل استفاده میکنند قرار دهیم .در این یادداشت مطالب مربوط به بریس را اورده ام ودر روزهای اتی مطالب مربوط به پروتز را نیز تقدیم خواهم کرد.
  حفظ و مراقبت از بريس (وسيله كمكي)براي افرادي كه از آن استفاده مي‌كنند علاوه بر ايجاد آسايش و راحتي موجب مي‌شود كه در وقت و هزينه صرفه جويي شود و امكان لازم براي استفاده تعداد بيشتري از افراد فراهم شود. لذا به منظور آشنايي بيشتر جهت رعايت اصول بهداشت و مراقبت صحيح از عضو و بريس موارد زير توصيه مي‌گردد.
 1) بهتر است هميشه پيش از پوشيدن بريس آن را بازرسي نمائيد.
 2) اتصال‌هاي مكانيكي را به طور مرتب بررسي نمائيد تا مطمئن شويد كه بخشهاي متحرك، به راحتي حركت مي‌كنند
 3) براي اطمينان از ايمن بودن بند يا تسمه‌هاي چرمي آنها را چك و بازرسي نمائيد
 4) تمامي پيچ‌ها را محكم ببنديد (به گوش رسيدن صداي جرنگ جرنگ هنگام راه‌رفتن معمولاً به معناي شل بودن قطعه‌اي از بريس است)
 5) مراقب باشيد كه قسمت‌هاي فلزي بريس با اندام شما تماس پيدا نكند در غير اينصورت سريعاً به مركز ارتوپدي فني مراجعه كنيد.
6) مراقب قسمت‌هايي از پوستتان كه در تماس با بريس است باشيد و در صورت بروز علائمي از قبيل درد، حساسيت، قرمزي پوست، زخم، عفونت به مركز ساخت مراجعه كنيد.
 7) از كثيف شدن بريس هايتان جلوگيري كنيد و به طور مرتب آنها را تميز كنيد. بهترين شيوه تميز كردن بخش‌هاي چرمي قبل از آنكه گرد و خاك به خورد آن رود شستن آن با آب و صابون است.
8) از سازنده بريس بخواهيد كه شيوه صحيح پوشيدن آن را به شما آموزش دهد.
9) مفاصل بريس را به طور مرتب با روغن‌هاي مناسب روغن‌كاري كنيد
 10) از اقدام به تعمير بريس اجتناب كنيد و اينگونه امور را به متخصصين واگذار نمائيد.
11) اجازه ندهيد كه مشغله‌هاي روزانه موجب استفاده نامناسب شما از بريس شود و سعي كنيد عادت خوب راه‌رفتن را در خود ايجاد كنيد
 12) كفش‌ها را هميشه واكس بزنيد
 13) عضو محصور شده با بريس را همواره با آب و صابون شستشو داده و تميز نگهداريد.
 14) سعي كنيد به طور منظم با مراكز ارتوپدي فني در ارتباط باشید.
15)تخت لاستیکی کفش بعد از ساییده شدن وتغییر شکل باید تعمیر شود
16)از پرت نمودن بریس وقرار دادن در محل های نامناسب مثل مرطوب،حرارت زیاد،شعله اتش،اجتناب شود.
17)از استفاده بریس دیگران حتی به صورت موقت خودداری شود
18)وزن خود را همواره کنترل نمایید
19)برای جلوگیری ازتعرق در بدن هنگام پوشیدن بریس به ویژه در تابستان از یک پوشش نخی در زیر بریس استفاده نمایید.
20)هر نوع انحراف یا تاب خوردگی در بارهای بریس را سریعا"به سازنده بریس اطلاع دهید.
21)در صورت وجود کش و یا هر قطعه قابل ارتجاع در بریس جهت حفظ عملکردشان به مدت طولانی در هنگام عدم استفاده از بریس در وضعیتی قرار دهید که ان قطعه در حالت کشیده نباشد،مثل کش پشت مفاصل زانو که بهتر است در حالت خم شده نگهداری شود

                                                 چگونه بريس بپوشيم

   يك اصل كلي در پوشيدن كليه بريس‌ها اجتناب از فشارهاي ناگهاني و بيش از حد مي‌باشد در غير اينصورت امكان دارد علاوه بر ايجاد صدمه به بريس و عضو، فرد استفاده كننده از پوشيدن آن صرفنظر كند لذا فراگيري و آگاهي از شيوه صحيح، بخش مهمي از مراحل تهيه بريس مي‌باشد. جهت پوشيدن بريسهاي اندام تحتاني روي تخت دراز بكشيد و يا روي يك سطح صاف بنشينيد ابتدا كفش را به پايتان كنيد و بندهاي آن را محكم ببنديد و اگر بريس بلند مي‌باشد قفلهاي مفصل زانو را آزاد نمائيد و بريس را در حالت خم شده بر روي پا سوار كنيد تا علاوه بر دسترسي راحت‌تر به پا جهت بستن بندهاي كفش بهتر بتوانيد تسمه‌هاي شِلها را ببنديد و در مرحله آخر زانوبند را ببنديد. نحوه خم و راست كردن بريس را با بالا و پائين بردن قفلهاي زانو به خوبي فرا گيريد و در صورت سفتي و يا شلي بيش از حد جهت تعمير آن اقدام كنيد و در هنگام ايستادن از قفل شدن كامل مفصلها اطمينان حاصل كنيد. در روزهاي اول استفاده از بريس توصيه مي‌شود كه از پوشيدن مداوم آن اجتناب كنيد و در طول روز چندين بار پوشيدن و درآوردن صحيح را در حالت نشسته و ايستاده تكرار كنيد و در طي روزهاي مختلف ساعت پوشيدن بريس را افزايش دهيد. از سفت و يا شل نمودن بيش از حد بندها خودداري كنيد زيرا موجب مي‌شود علاوه بر صدمه بر اندامها، عملكرد صحيح بريس از بين برود. استفاده مداوم از بريس موجب ضعيف شدن عضلات مي‌شود لذا ورزش، به ويژه در اندامهاي استفاده كننده از بريس را بخشي از فعاليت مهم روزانه خود قرار دهيد و سعي كنيد چندين بار با ورزش در طول روز عضلات را تقويت نمائيد و از تقويت عضلات اندام‌هاي ديگر نيز غفلت نكنيد. (در زمينه نوع و ميزان ورزش با درمانگر خود مشورت كنيد) بعد از پوشيدن بريس بررسي نمائيد كه آيا محل قرارگيري قسمت‌هاي مختلف آن درست مي‌باشد مثل قرارگرفتن مفاصل و شلها در جاي صحيح خود. بعد از پوشيدن كفش طبي دقت كنيد كه به اندازه 1/5 سانتي متر فضاي كافي در كفش وجود داشته باشد و به ويژه در كودكان به دليل رشد سريع آنها. توقع نداشته باشيد كه در همان ابتداي استفاده از بريس احساس راحتي داشته باشيد و بايد مدتي تحمل كنيد تا به آن عادت كنيد و بدن شما خود را با بريس تطبيق دهد.
لینک