23 نکته برای ارائه خوب   
در ماهنامه تدبیر (سازمان مدیریت صنعتی )شماره 175 مقاله ای از اقای علی افتحاری تحت عنوان 23 نکته برای ارائه خوب امده که جالب  وخواندنی است لطفا" اینجا کلیک کنید.
لینک
   سال نو   
یامقلب القلوب والابصار،یا مدبرالیل والنهار،یامحول الحول والاحوال،حول حالنا الی احسن الحال
سال 85 نیز گذشت با همه فرازونشیب هایش وهمه لحظه های تلخ وشیرینش، خداوند متعال را شاکرم در سالی که گذشت این توفیق نصیبم شد که از دریچه جدیدی یعنی وبلاگ، عمیقتر به دور وبرم بنگرم وچیزهای نویی یاد بگیرم ودوستان تازه ای پیدا کنم وباید اقرار کنم که در ابتدای راه اندازی وبلاگ توانبخشی ومدیریت تصور می کردم که بیشتراز انی که با ید تاثیر بپذیرم بتوانم تاثیربگذارم ولی الان پس از گذشت قریب به یکسال می بینم که این تصور درست نبوده ،چرا که لینک ها وایمیل ها ،سوالها وجوابها ،مطالب جدیدی که برایم ارسال می شد و...همه موید این نکته است وحالا بامرور سال 85 می بینم که این سال متفاوت تر از سالهای دیگر بوده واز این جهت از همه دوستانی که در این مسیراز همراهی وهمدلیشان بهره مند بودم واین توفیق را داشتم که از راهنمایی ها ونظرات ارزشمندشان برخوردار شوم تشکر می کنم هر چند که حضوری هنوز نتوانستم بسیاری از این دوستان را زیارت کنم وحتی تصاویری را در ذهن خودم از سیمای این بزرگواران ترسیم کرده ام وامیدوارم که هرچه زودتر موفق به دیدارشان شوم ودر همین اغاز سال نو ارزوی توفیق وسلامتی وعزت وسربلندی را برایشان دارم واز خداوند منان مسئلت دارم که در سال 86 مسائل معلولین را قرین توجهات خاص خود قرار دهد تا با تلاش همه دلسوزان ودلسوختگان مشکلات انها کمتر شود .
لینک
   واگذاری خدمات حمایتی به کمیته امداد   
در دو یادداشت قبلی مطلبی را در خصوص تکه تکه کردن توانبخشی نوشتم ولی با وجود مخالفت های زیادی که با طرح مذکور چه در مجلس وچه در جلسات مختلف کارشناسی شد ولی متاسفانه جند روز پیش مجلس با این واگذاری موافقت نمود . دلایل متعددی را می توان بر غیر کارشناسی بودن این مصوبه نام برد ولی ذکر همین نکته کافی است که وقتی وزارت رفاه بدون نظر سازمان بهزیستی وجامعه هدف که صاحبان اصلی تمامی این دغدغه ها هستند وحتی با وجود مخالفتهای متعدد کارشناسان وزارت رفاه چنین تصمیمی گرفته می شود مشخص است که اخر وعاقبت اینگونه سیاست ها چه میشود .امیدواریم که در مراحل بعدی این مصوبه مجلس تائید نشود وبه ویژه شورای نگهبان ودر نهایت مجمع تشخیص مصلحت به دلیل مغایرت این مصوبه با اصول 21و26,29 قانون اساسی ، تضاد با وظایف قانونی بهزیستی کشوردر حوزه های اجتماعی وتوانبخشی، ونادیده گرفتن منافع ومصالح جامعه هدف و... رد شود.
لینک
   ثبت اختراع   
در مجله الکترونیکی پژوهشگاه اطلاعات ومدارک علمی ایران مقاله ای تحت عنوان "شرایط ثبت اختراع وبررسی قوانین ومباحث حقوقی ان"امده که برای بسیاری از دوستانی که دراین زمینه سوالهایی دارند مرجع خوبی برای یافتن پاسخ است لطفا"اینجا کلیک کنید.
لینک
   ادامه بحث یادداشت قبلی   
مگر می شود به بعد پزشکی وتخصصی نگاه کرد ولی به بعد اقتصادی،معیشتی،اشتغال،تلفیق اجتماعی و... نگاهی نداشت واگر برنامه ریزی جامع نباشد همان می شود که پدری برای سیر کردن شکم فرزندانش سمعک فرزند کم شنوای خود را می فروشد ویا سرپرست یک معلول ضایعه نخاعی دچار زخم بستر شدید اجازه استفاده از تشک مواج را نمی دهد مبادا که هزینه برق زیاد شود ویا مادرروستایی یک خانواده که سرپرستی خانه را نیر به عهده دارد به دلیل مشکلات اقتصادی خدمات توانبخشی وتحصیلی فرزندش را که بسیار ضروری است ادامه نمی دهد وصدها وهزاران از این مثالها را می شود ذکرکردواتفاقا"یکی از اشکالات جدی توانبخشی وبه ویژه در خصوص برخی متخصصین همین است که فکر می کنند فقط به رشته تخصصی خودشان باید بپردازند.
 اگر طراحان این پیشنهاد به دنبال حذف موازی کاری وبهبود سطح خدمات به معلولین ونیازمندان هستند چرا از ان طرف به قضیه نگاه نمی کنند وبه جای بسیاری از اعتبارات وامکاناتی که باید در اختیار بهزیستی قرار گیرد مثل اعتبار لازم جهت اجرای قانون جامع حمایت از حقوق معلولان سر از جاهای دیگر در می اوردکه خیلی هم ارتباط با مشکلات معلولان ندارد ویا اعتقادی وجود ندارد که اجرای این قانون نیاز به اعتبار وامکانات دارد.
چرا به جای ریشه یابی وشناسایی دلایل واقعی عدم موفقیت سازمان هایی مثل بهزیستی ساده ترین راه را که پاک کردن صورت مسئله است انتخاب می کنیم وبه فکر بهبود سیستم از درون همین سازمان ها نیستیم و جالب این جاست که تمام افراد مطلع در امور بهزیستی ومدیران ومسئولین با هر گرایش و هر حزبی که وقتی درگیر کار شدند نظرشان این بوده وهست که وظایف محوله به بهزیستی متناسب با امکانات واعتبارات در اختیار نمی باشد واعتقاد دارند که باید امور موازی در این مورد ساماندهی شودحالا چه بهزیستی بخواهد این وظایف را انجام دهد چه سازمانی دیگر با اسامی دیگرولی مهم برنامه ریزی در همه ابعاد است.
اگر موضوع تخصصی مطرح است که وزارت بهداشت ودرمان هم در بحث تخصصی توانبخشی فعالیت می کند پس چه فرقی بین بهزیستی ودانشگاههای علوم پزشکی وجود خواهد داشت وتا حالا هم فرق عمده بین این دو دستگاه همان برنامه ریزی همه جانبه بوده هر چند که در همین وظایف وزارت بهداشت ودرمان وبا این سبک وسیاق جای بحث زیادی وجودداردواتفاقا"یکی از امور موازی در زمینه توانبخشی در همین جاست که باید به ان پرداخته شود.
 تجربه در کشورمان ثابت کرده که در زمینه ارتباطها وهماهنگیهای بین سازمانی خیلی موفق نبودیم به عنوان مثال همین بحث مناسب سازی محیط واماکن عمومی جهت دسترسی همه افراد جامعه که جزء وظایف قانونی والزامی همه دستگاههاست چرا پیشرفت کار اینقدر کند است وچقدر نهادها ودستگاهها به پی گیری های کارشناسان بهزیستی پاسخ مثبت داده اند که تضمینی باشد که در سایر امور وبه ویژه در بخش حمایتی به نظرات کارشناسی بهزیستی درامور معلولین، نهادی که اعتبار وامکانات حمایتی را در اختیار می گیرد اهمیت دهد.
 ایا غیر از این بوده که تشکیل وزارت رفاه برای پاسخگویی به این دغدغه ها بوده وحالا که بهزیستی وسازمان های بیمه گر از زیر مجموعه های این وزارت هستند چرا مقامهای عالی رتبه ان تلاش نمی کنند در راستای وظایف محوله به فکر راهکار باشند وبه دنبال فرافکنی هستند و جای تعجب است که پیشنهاد مذکور از سوی وزارت رفاه مطرح شده است.
 اگر بخواهیم دلایل مترتب بر غیر اصولی بودن این طرح را ذکر کنیم دهها وصدها دلیل را می توان ذکر نمود وباید بپذیریم که تصمیم اشتباه در اینگونه موارد سالها کشور را به عقب می برد وهمه این تصمیمات وسیاستها عموما" از فقدان امور کارشناسی ونبود یک نگاه سیستمی وواحد در مقوله نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی می باشد که به این سادگی هر سلیقه ای می تواند این نظام را تحت تاثیر خود قرار دهد.
لینک